Confraria de Sant Tomàs d'Aquino

La Confraria de Sant Tomàs d´Aquino fou constituïda, a sa Pobla el 4 de juny de l´any 1952, per un grup d´ex – estudiants del Col·legi “ Sant Tomàs d´Aquino “ de sa Pobla, popularment conegut com “ S’Institut “.

El grup fundador d´estudiants reunits el 27 d´agost d´aquell any 1952, va procedir a nomenar entre els assistents, una junta Directiva encapçalada per Josep Aguiló Segura, com a Germà Major. Des de el 1976 fins a l´actualitat el càrrec de Germà Major es responsabilitat de Sebastià Campins Ballester.

El vestit dels confrares de “ Sant Tomàs d´Aquino “ , ja que Sant Tomàs era de l´orde dels dominicans, tot recordant l’hàbit d´aquest frares, és format per una vesta o túnica blanca, capa negre, guants i faixa també negres i caputxa del mateix color negre. A la part baixa del davant de la caperutxa hi ha un sol daurat, símbol dominicà, i la frase del pensament tomista “Dominus Deu Scentiarum “ com a lema propi de la confraria.

Aquell primer any, 1953 la Confraria va sortir a les processons de Setmana Santa amb un penó negre amb un sol i unes lletres daurades. El lema agafat d´un text teològic de sant Tomàs d’Aquino anomenat Doctor Angèlic, era i es la divisa de la Confraria, l´esmentat “ Dominus Deu Scentiarum “, es a dir Déu senyor de les ciències.

Fins l´any 1959 sis anys després de la seva fundació, la confraria no va gosar adquirir un pas “La Flagel·lació”. L´any 1991 la Confraria va comprar a la casa “El Arte Cristiano” d´Olot el seu segon pas “Pilat”. I l´any 1997, a la mateixa casa olotina, la Confraria va adquirir el Pas “Jesús carregat amb la creu”, que és portat a les espatlles, per devuit confrares i tambores. Així a partir de l´esmentat 1997 la Confraria de “Sant Tomàs d´Aquino”, compta amb tres Passos i un Penó, L´any 1992 es va incorporar a la processó una Creu Penitencial. L´any 1998, després de llargues gestions i més llargues sessions d´assajaments va sortir amb la Confraria una “Banda de Tambors” que posen la greu i rítmica sonoritat musical a la solemne desfilada de confrares.